hacker Moderatör
Mesaj Sayısı : 794 Kayıt tarihi : 10/03/10
| Konu: Çocuk Zeka Testi Çarş. 7 Tem. - 23:19 | |
| Çocuk Zeka Testi Çocukluk döneminde zeka testi, bilhassa enstektif âdetlerinin son derece kompleks olması ile diğer hayvanlara nazaran bir özellik göstermekte ve dış tesirlere karşı izhar ettiği reaksiyonlar, ancak uzun bir gelişme ve bazı şartlara uyma kabiliyetinin kazanılmasından sonra inkişaf etmektedir Hayvanlarda spontan olarak meydana gelen yürüme gibi hareketler insanlarda sonradan kazanılan hareketler arasındadır. Çocuk sonraki hayatında itiyadı olarak yaptığı bir çok şeyleri, meselâ giyinmeyi şahsı temizliğinin muhafazasını, arzu ve heyecanlarına hakim olmayi öğrenmek ve bilmek zaruretinde olmakla beraber aynı zamanda hayata uyabilmek için skolastik bir terbiyeye de tabi tutulmak mecburiyetindedir. Çocuğun çevresindeki insan ve eşyalarla, hareketi esnasındaki genel bilgisinin tesbiti için bir takım muayeneler yapılır ve bu esnada zekânın harekete geçişi incelenir. Zekâ ve fikirce gelişme hakkında bir hüküm verebilmek bakımından yapılan bu önemli muayenelerden maksat, muayene edilen çocuğun zekâsının bir rakamla gösterilmesi ve bu suretle muhtelif çocuklarda elde edilen bu rakamların karşılaştırılması suretiyle aralarındaki farkın tebarüz ettirilmesi ise de, bu rakamların hakikî özelliklere ne dereceye kadar uygun bulunduğu da halen kat'î bir şekilde malûmumuz değildir. Bir çok çocukların birbirinden ayrı olan bilgi ve öğrenme kabiliyetlerini yanı zekâlarını ölçmek için bir çok usuller mevcut olduğunu biliyoruz. Fakat burada henüz gelişme halinde bulunan bir çocuğun zekasını ölçmekte, haddizatında kompleks olan bu meselenin güçlüğünü bir kat daha arttırmaktadır. Zekâ muayenelerinde esas olan prensip, müşahede ile her yaş için normal olan bir ölçü vücuda getirip sonra herhangi bir çocuğu bu standard ölçü ile karşılaştırmak ve çocuğun yasma göre nekadar ileri gittiğini veya geri kaldığını takribi olarak söylemektir. Bu muayeneler mütehassıs bir kimse tarafından yapıldığı taktirde teşhis için bir yardım vasıtası olmakla beraber caıma fazla kıymet verilmeden çekinilmesi de lâzım gelmektedir Binet ve Simon tarafından ortaya atılan testler sonra bazı müellifler tararından tekrar gözden geçirilerek muhtelif yaslar için testler yapılmış ve kendi yaşma mahsus olan testleri başaranlar da normal olarak kabul edilmiştir. Binet testlerinde herhangi bir yaşta bulunan çocukların 2/3 si tarafından başarılan bir muvaffakiyet, o yaş için normal olarak nazarı itibare alınır. Kültürel bir terbiyeye ihtiyaç göstermiyen bir çok kullanışlı testler vardır. Bunların bazıları zekâ derecesinin tayini hususunda Binet tipi testlerden daha üstün olarak tutulmaktadır. Bunlardan başka kullanılma sahası nisbeten mahdut bulunan karışık testler de mevcuttur.
Tip itibariyle birbirinden ayrı bulunan yani ağızdan söylenerek yapılan (verbal) ve sözsüz (non-verhal) testler de vardır. Bazı non-verbal testlere asıl yerlerine konulmağa mahsus tahta parçalarından yapılmış müteharrik cisimleri ihtiva etmesi dolayısiyle yapı testi denir. Meselâ, oyun tahtası adı ile bilinen alelade tahta parçalarından yapılmış bulmacalar gibi. Bu pratik testler bazan pek basit âletler yardımı ile de yapılabilir.
Verbal testler yalnız büyücek çocuklarda tatbik edilebilir. Binet testi, tamamen olmasa bile, heyeti umumiyesi itibariyle verbal bir testtir. Hem verbal ve hem de non-verbal elemanları ihtiva eden ve daha az skolastik bir karakter taşıyan diğer bir test deotis testi dir. Bunun avantajı guruplar halindeki çocuklara beraberce tatbik edilebilmesidir.
Normal çocuklarda olduğu gibi sağır çocuklarda da kullanılabilen bir çok pratik standardize edilmiş testler de vardır.
Mantal kabiliyet, doğumdan adolesansa kadar devamlı ve düzenli bir surette artar. Yani 0 dan başlayarak muayyen devrelerde bazı dereceler göstermek suretiyle inkişaf eder. Şimdi çocukluk çağının herhangi bir yaşında yapılan testlerde zekânın normal olduğu tesbit edilirse, o çocuğun normal bir ruhî gelişme takip edeceği kanaatine varılabilir. Bu muayenelerde zekâ derecesini ifade etmek için bulunan zekâ yaşı, kronolojik yaşa nisbet edilerek zekâ Quotient'ları elde edilir. Bu da yalnız ruhî gelişmenin muntazam ve devamlı olduğu yaş periodunda yani 14 yaşına kadar olan çocuklarda kabili tatbiktir!Bundan sonraki devirde tecrübe ve bilgi artar. Lâkin zekânın artması tedricî olarak yavaşlama gösterir | |
|